Todas las pantallas oscuras – Soy Cámara CCCB




SINPOSIS / SYNOPSIS:

En una sociedad dominada por el poder de las pantallas y sus imágenes, la oscuridad audiovisual puede ser una estrategia de resistencia. Tendemos a asociar las pantallas a la luz, pero la oscuridad es un elemento consubstancial a la creación audiovisual, y a desde los albores del cine. Todas las pantallas oscuras presenta una genealogía fragmentaria del uso y la presencia de la opacidad y la ausencia de imagen en la creación cinematográfica y videográfica, y reflexiona sobre el poder poético y político de estas formas de iconoclastia audiovisual, así como sobre su relación con nuestras formas de ver y no ver.

Guión, dirección y montaje: Albert Alcoz y Alexandra Laudo
Voz en off: Alexandra Laudo
Idioma: Castellano, inglés
Subtítulos: Castellano
Duración: 25 min.

In a society dominated by the power of screens and images, audiovisual darkness can be a strategy of resistance. We tend to associate screens with light, but darkness has been consubstantial with audiovisual creation since the dawn of the cinema. “Todas las pantallas oscuras” [All the dark screens] presents a fragmentary genealogy of the use and presence of opacity and the absence of image in cinematographic and video creation, and reflects on the poetic and political power of these forms of audiovisual iconoclasm, and on their relation with our ways of seeing and not seeing. 

PROYECCIONES / SCREENINGS:

· Roca Umbert, Granollers. Noviembre, 2019.
· Zumzeig, Barcelona. Noviembre, 2019.

REVIEW:

"Artists Albert Alcoz and Alexandra Laudo produced a remix called Todas las pantallas oscuras (All the Dark Screens, 2019), a hybrid of supercut and artistic meditation on the blackness of the screen. Alcoz and Laudo extol the experimental potential found in resistance to filmic representation trough "audiovisual iconoclasm". For them, the gulf that opens between the idea of a film and the film itself is the Kantian sublime of the negative image, forever beyond representation. In a historical overview, which they describe as "a fragmentary genealogy of the use and the presence of opacity and the absence of image", they comment on the intervals of the celluloid filmstrip, then proceed to more obvious examples of dark screens by experimental filmmakers, and finally arrive at blanks on the internet as a locus of iconic contamination and hidden files".
Shilina-Conte, Tanya (2024) Black Screens, White Frames. Gilles Deleuze and the Filmmaking machine. Oxford University Press. p. 255.

FOTOGRAMAS / FRAMES: